5 idees per fer una campanya de finançament col·lectiu

Des de La Sembra hem donat suport a la campanya de finançament col·lectiu per crear el primer gegant amb discapacitat intel·lectual de Catalunya. D’entrada, fer d’altaveu d’un projecte que visibilitza la diversitat i promou la convivència entre diferents a través de l’oci participatiu i al carrer ens feia sentir còmodes. Ens agrada creure’ns el sentit del projecte per dedicar-hi la nostra experiència i temps, sobretot perquè és quan treballem des de l’autenticitat que ens surt la creativitat i el criteri que dona impacte als projectes. Hem sintetitzat què n’hem après amb 5 idees per compartir.

Com a introducció tècnica, el funcionament d’un crowfunding passa per aconseguir una quantitat de diners, en un temps determinat, a través de petites donacions de moltes persones. Així, és important ajustar l’objectiu econòmic que ens posem a la capacitat que tenim d’activar les donacions de l’entorn en el temps que disposem.

D’entrada, la inquietud socialment compartida per garantir el benestar de les persones amb discapacitat intel·lectual, la simpatia que desperta un gegant de somriure sincer i la confiança d’una entitat amb 80 anys d’experiència feien que 15.000€ en 40 dies fos un repte assumible, per tant semblava que teníem un bon caldo de cultiu sobre el qual generar una campanya d’implicació ciutadana.

Ara bé, no ens deixem endur per la il·lusió encegada. Què és el que fa funcionar una campanya de crowfunding?

  1. Analitza quins elements et juguen en contra.

    Hi són, segur, quantifica’ls per veure quin pes tenen i incorpora’ls a l’argumentari per donar respostes a qui dubti.

    Quan els recursos per l’atenció directa a les persones amb discapacitat no sempre són suficients, destinar fons a projectes de cultura inclusiva pot resultar superflu. Així que vam incloure com a puntals de l’argumentari: la potencialitat que tenia el gegant per sensibilitzar la societat a través d’una figura de la cultura popular i l’oportunitat inclusiva que tenia crear un gegant portable per a persones amb discapacitat greu.

  2. Crea el relat del projecte.

    Aquella història que embolcalla la idea, que la diferencia de les altres, que ens emociona i alhora ens permet confiar en tu. Que els textos i les imatges que generis transmetin amb solidesa i claredat aquest relat.

    Teníem entre mans una proposta diferent, nova, inexistent en el marc d’una tradició centenària a Catalunya, un gegant amb aspecte de persona amb discapacitat, això ja era un gran tret diferenciador i emotiu pel projecte. A més es tractava d’una proposta promoguda per una entitat no molt coneguda però amb un equip de professionals motivadíssim per donar a conèixer la iniciativa i la confiança que donen 80 anys d’experiència en l’atenció a persones amb discapacitat greu. Així doncs, teniem un bon relat i el vam acompanyar d’una imatge de somriure sincer, com el gegant que volíem construir.

  3. Explica-ho a la teva comunitat i afins.

    Detecta els principals col·lectius als quals pot interessar el projecte. Analitza el seu estat d’ànim, les seves dinàmiques, els seus canals de comunicació i els seus llocs de trobada online i offline per a poder-te explicar. És important enfortir i escalfar la comunitat setmanes abans d’engegar el projecte per garantir que en el limitat temps de captació, totes les complicitats necessàries estan engegades.

    Per una entitat avesada a relacionar-se informalment amb les persones que en formen part (famílies, voluntariat, col·laboracions i professionals) i el propi sector social, va ser rellevant el fet de formalitzar la comunicació bàsica. Sistematitzar un mailing corporatiu, uns correus electrònics de la direcció, uns missatges periòdics a les xarxes socials i via whatsapp… va ser suficient per implicar els més propers. Alhora, teniem l’oportunitat de contactar amb un sector completament nou, el món geganter, un enxarxat d’associacions que ens permetia arribar arreu del territori però que tenen ritmes de presa de decisions lents en relació als timings del projecte. En aquest punt ens va quedar marge de millora. hagués estat interessant contactar amb més temps amb les colles geganteres i algunes de les entitats del propi sector.

  4. Manté viu el projecte i els canals.

    Quaranta dies són pocs per aconseguir uns diners, són molts per parlar d’un mateix projecte. Fes còmplice del teu objectiu qui et segueix a les xarxes socials i mailing, ves desgranant el projecte explicant com avança, sensibilitza entorn a la teva causa i agraeix a tothom qui se’n faci ressò. Què tothom qui el vegi canviï la seva mirada, se’l pugui fer seu, el comparteixi i s’engresqui a aconseguir-lo.

    Vam modular la difusió del projecte en 2 etapes. Els deu primers i últims dies vam fer molt ressò en tots els sentits: xarxes socials, mailings i trobades personals amb agents rellevants de la comunitat. Els vint dies del mig, en que el degoteig de donacions és molt més lent, vam fer feina de formiga, incidint sobretot per telèfon a mitjans de comunicació i possibles donants o difusors amb influència. En tots els casos vam voler omplir els canals de missatges i idees que portessin a una reflexió i transformació col·lectiva.

  5. Fes-ne ressò als mitjans de comunicació.

    Tothom voldria obrir el telenotícies, però cada dia obre el telenotícies un sol tema i qui està veient la televisió en aquell moment, potser ni tan sols és mecenes potencial del teu projecte. Mesurem les expectatives i busquem els mitjans especialitzats, un bon relat segur que hi té espai. Sigues conscient que sortir als mitjans dona credibilitat al projecte, permet sensibilitzar i explicar, però possiblement no es tradueixi en donacions directes.

    Els mitjans de comunicació especialitzats en el món social i la cultura popular es van fer ressò del gegant i van fer seguiment del projecte. Des de programes especialitzats dels mitjans nacionals fins a mitjans locals i del sector social. En totes les entrevistes i reportatges el nostre objectiu era clar: canviar la mirada entorn a la discapacitat intel·lectual.

I què n’hem tret de tot això? A banda d’un gegant amb discapacitat intel·lectual que perdurarà més enllà dels nostres dies, esperem haver sembrat un llavor, per petita que sigui, per la visibilització i la convivència. El finançament col·lectiu del gegant finalment és l’excusa per la transformació social.

La Sembra és un estudi de comunicació social. Fem campanyes, formació i assessoria posant la comunitat, la sostenibilitat, el discurs i la creativitat al centre. Les nostres propostes sorgeixen de processos participats, tenen en compte l’entorn on habiten, incorporen la mirada de gènere i els formats adaptats per a persones amb diversitat funcional. Contacta’ns

 

 

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *