Connectar amb la necessitat de l’organització: lideratge feminista?

A La Sembra ens hem trobat fent lideratge. Lideratge feminista? Segur que beu de la perspectiva feminista que hem après de les dones i les lluites que ens han precedit i segur que tenim molts reptes per incorporar. En tot cas, a La Sembra ens hem trobat fent lideratge, i diem que ens hi hem trobat perquè vam arrencar la cooperativa des de l'entusiasme i la intuïció, una intuïció òbviament marcada per les experiències en feines anteriors, moviments veïnals o entitats culturals, per la formació en economia feminista, facilitació de grups o gestió emocional. Però sobretot, una intuïció guiada per l'entusiasme d'impulsar un projecte on tothom senti que anar a treballar val la pena. I no ha estat fàcil, i ens hem equivocat, i hem sentit que anàvem a la contra, però també sentim que després de tres anys i amb un equip de deu dones amb contracte indefinit a jornada completa, La Sembra és un projecte on intentem realment que cada dia, en cada matís, sigui 8 de març.
A grans trets... Liderar des d'un propòsit que doni sentit a la feina; liderar des de la transmissió de criteri; liderar prenent decisions; liderar definint els canals i espais d'informació, debat i presa de decisions; liderar empoderant; liderar integrant el conflicte; liderar des de delegar i confiar; liderar integrant l'error; liderar escoltant les necessitats; liderar incorporant les emocions; liderar empatitzant; liderar posant límits; liderar acompanyant-nos de mirades externes; liderar deixant liderar; liderar coliderant. Liderar posant l'organització al centre. Sembla una llista de la compra, però és una llista d'aprenentatges i quotidianitats que es tradueix en accions concretes en el dia a dia dels projectes i la cooperativa.
I diem tantes vegades la paraula liderar perquè liderar integrant aquestes mirades passa d'entrada per prendre consciència que estàs liderant. Nosaltres també ens hem hagut de repetir algunes vegades la paraula. En una cooperativa formada íntegrament per dones, amb la permanent por d'estar reproduint males praxis normalitzades pel sistema capitalista, i la pertinent construcció social de gènere, liderar agafant el rol amb consciència i confiança, deixant enrere la confusió entre el lideratge i l'abús de poder i defugint la síndrome de la impostora ha estat en si mateix un repte.
Un repte que hem afrontat exercint-lo mentre assumíem un altre gran aprenentatge, liderar posant l'organització al centre. Hem crescut amb la botiguera dient "la clienta sempre té la raó" o amb campanyes de "posem les persones al centre" però quan ens hem trobat impulsant una cooperativa, aquestes afirmacions convertides en creences han posat al límit les costures de l'organització. Més enllà que són dues afirmacions que fàcilment entren en contradicció entre elles, són afirmacions que obvien els límits. Igual que els recursos del planeta són finits, els recursos de l'organització són finits. Hem de cuidar la clientela? Sí! Però no podem deixar que cada projecte ens xucli hores i energia infinita. Hem de cuidar les persones? Sí! Però no podem deixar operar més els egos que l'honestedat. Així, per garantir la supervivència de l'organització hem hagut d'aprendre a connectar amb la necessitat de l'organització i liderar des d'aquí. Connectar amb l'ecosistema que és la cooperativa, donar espai perquè avanci orgànicament i posar límits perquè no s'extingeixi cap dels recursos.
N'aprenem cada dia i estem en permeabilitat permanent amb l'entorn per seguir-ne aprenent. D'entrada atentes als senyals que ens arriben de l'equip sobre el lideratge; d'altra banda, en conversa oberta amb altres dones que lideren projectes, entitats, cooperatives amb consciència feminista i sobretot acompanyades d'expertes com Hobest, Fil a l'agulla i Col·lectiu Posidònia que ens acompanyen en aquest viatge.
Però no volem acabar sense un apunt que sempre destaquem quan parlem de pràctiques feministes a les cooperatives. La Sembra és una agència de comunicació, i som conscients que operem en un sector privilegiat. El món de la comunicació no només està ben valorat econòmicament sinó que a més a més és un sector en creixement continu des de fa dècades. És important tenir consciència d'aquest privilegi, ja que és clar que tenir les necessitats materials cobertes facilita posar una mirada holística als projectes.