Desgranem la campanya Fes un bon paper
Del febrer a l'abril del 2024 vam llançar la campanya "Fes un bon paper. Escull ecoedició" per l'Institut de l'Ecoedició, que promou la sostenibilitat en la gestió de les publicacions impreses. Aquesta campanya plantejava dos reptes. Per un costat, explicar que malgrat que sembli el contrari, comprar llibres impresos és una acció en favor de la sostenibilitat i, per l'altre, donar a conèixer el model de l'Institut de l'Ecoedició a tot l'ecosistema editorial. Destaquem els bons resultats en mitjans de comunicació com TV3!

Objectiu
- La campanya tenia diversos objectius: principalment, volíem donar a conèixer l’ecoedició i posicionar l’Institut de l’Ecoedició, que la promou. Amb l’impacte de la campanya necessitàvem incentivar l’adhesió d’organitzacions sòcies i engrescar la ciutadania perquè escollís publicacions ecoeditades. T’expliquem com ho vam fer!
Idea creativa
El repte d’arribar als diferents públics objectius: es tractava d’apel·lar a la responsabilitat de les persones des de diferents àmbits: des de l’extracció del paper, fins la compra del llibre. Però això va provocar un debat: se’ns pot demanar que escollim llibres per com estan produïts i no només per l’argument? Si el món editorial és un sector empobrit i és un dels productes que menys contamina, cal que proposem el compliment de més criteris com l’ecoedició? Tots aquests debats ens van ajudar a construir un argumentari
- 1) Eslògan «Fes un bon paper»: l’objectiu era cridar l’atenció i donar-li sentit, per apel·lar a la responsabilitat, generar empatia i un to juganer. Sovint, buscar una metàfora ja existent, pot funcionar molt bé, perquè és reconeixible i facilita entendre el doble joc del concepte. En aquest cas, la metàfora provoca el qüestionament: I jo, faig un bon paper?
- 2) Imatge gràfica: el plec del paper: Per acompanyar el sentit de l’eslògan necessitàvem una imatge igual d’atractiva. La pestanya que es doblega a una cantonada simulant un plec de paper ens va ajudar a cohesionar-ho amb el missatge, fent referència al paper, material principal per impressió d’una publicació, i el rerefons de l’eslògan: “què hi ha, al darrere de l’ecoedició?”
- 3) Relat fàcil i digerible. Què és l’ecoedició? Ens enfrontàvem al repte de donar a conèixer un concepte relativament tècnic i poc conegut. Per això vam optar per generar missatges sintètics amb idees clau sobre el concepte, propers a la realitat del públic objectiu, acompanyats de dades i arguments explicatius.
Elements clau
- Recursos de comunicació personalitzats i comptar amb la complicitat de qui està més a prop: vam crear diferents materials, com ara recursos gràfics digitals, pràctics i testimonials; un vinil adhesiu per portes o vidres per diversos establiments per anunciar que oferien publicacions ecoeditades, o un material expositiu (tòtem) , que va consistir en una figura de cartó amb dades relacionades amb l’ecoedició. En aquesta fase vam comptar amb la complicitat de la comunitat de l’Institut de l’Ecoedició (impremtes, editorials, llibreries…), ja que, en definitiva, són ells els agents implicats. La campanya va ser una bona manera de fer visible el seu compromís, explicar-ho al seu públic i atraure’n de nou. Es van convertir en més de 15 altaveus a través de les xarxes socials i vam humanitzar molt el projecte!
- Crear experiències: en general, ens agrada trobar-nos i compartir. Per tant, no podíem perdre l’oportunitat d’organitzar un parell d’actes (un de tècnic per al públic professional i un més amè, per a ciutadania sensibilitzada o curiosa). A més, el tòtem, creat com a recurs expositiu que ens va permetre tenir presència en espais estratègics i generar una experiència, com ara les biblioteques, per poder explicar l’ecoedició i el seu impacte. En vam repartir entre més de 20 biblioteques de Catalunya!
- El gabinet de premsa: A través d’un relat adaptat a l’expertesa o interès de cada mitjà, vam poder contactar amb diversitat de periodistes, tant per aprofundir en l’ecoedició i el seu valor, com per afegir els esdeveniments en agendes. Això ens va permetre accedir a espais com Valor Afegit de 3Cat per parlar del procés productiu de l’ecoedició, que en Xavier Grasset entrevistés als impulsors de l’Institut al programa Més 324 i una doble pàgina al diari ARA sobre aquesta manera de fer publicacions, entre altres aparicions.
Procés
La campanya “Fes un bon paper. Escull l’ecoedició” va tenir diverses fases: ideació, disseny i producció de materials i coordinació i, finalment, el desenvolupament de la iniciativa:
Ideació:
- Sessió de treball amb l’equip tècnic per compartir idees i inquietuds, reptes i oportunitats al voltant de la campanya i de l’ecoedició.
- Sessió de cocreació amb l’equip de La Sembra per idear el lema, les idees clau i les propostes gràfiques de la campanya.
- Sessió de presentació de la campanya a la comunitat de l’Institut de l’Ecoedició:
Producció de materials i coordinació
- Disseny i producció dels materials
- Dinamització de la comunitat de l’Institut
Execució de les accions de campanya (en destaquem 3)
- La producció i coordinació de dos esdeveniments d’envergadura.
- La creació i distribució dels tòtems comunicatius.
- El gabinet de premsa
Aprenentatges
La campanya “Fes un bon paper. Escull l’ecoedició” ha estat molt positiva pel sentiment de pertinença que ha generat entre la comunitat de l’Institut de l’Ecoedició i l’entorn implicat, així com l’impacte mediàtic que ha generat. Valorem que això es deu a:
- Tenir en compte tots els agents implicats en el projecte. En aquesta campanya ens dirigíem a impremtes, editorials, llibreries i amants de la lectura, tot un repte a l’hora de trobar missatges que interpel·lessin a tothom.
- Humanitzar el projecte a través de la visibilització de tothom que en forma part i generar oportunitats de trobada a través dels actes presencials.
- Treballar els vincles amb els mitjans de comunicació. Vam fer un seguiment exhaustiu de les notes de premsa enviades, així com vam explotar les relacions existents entre els mitjans i la comunitat vinculada a l’Ecoedició.
- La gestió de materials físics. La creació dels tòtems va aportar un tret diferencial i de valor a la campanya, però va suposar una gestió elevada de coordinació amb tots els espais on es van exposar.
- Evitar el soroll gràfic: vam optar per fer una campanya gràficament senzilla per compassar-la amb la comunicació de l’Institut de l’Ecoedició.
Vols que comuniquem el teu projecte?
Escriu-nos a lasembra@lasembra.cat