Desgranem la campanya Un gest, un món
Entre juny i setembre de 2023 vam fer la campanya “Per tu és un gest, per mi un món” per a l’entitat Punt de Referència, una entitat dedicada principalment a l’acompanyament de jovent extutelat a través de l’enfortiment de la seva xarxa de suport, quan deixen d’estar a càrrec de l’adminsitració pública. Així que una de les necessitats continues de l’entitat és captar persones mentores i aquest va ser el nostre repte.
Objectiu
La campanya «Per tu és un gest, per mi un món» tenia per objectiu captar 100 noves persones per ser mentores de joves extutelats i ho vam aconseguir! Al cap de tres mesos hi havien 150 persones interessades en ser mentores.
Idea creativa
- Crear un repte amb un objectiu clar i un temps limitat: volíem 100 persones mentores abans de l’estiu, i així ho vam anunciar a tothom.
- Tenir un relat sòlid, que respongui a les pors que poden dificultar l’assoliment del repte: vam definir un lema emocional, un argumentari que donava resposta a les principals pors de fer mentoria i unes dades que contextualitzaven l’èxit del programa.
- Crear continguts multiformat senzills i propers: vam crear materials com una gràfica anunciant el repte, un vídeo curt d’una tècnica de l’entitat explicant el procés de fer mentoria, un vídeo amb dades clau del col·lectiu acompanyat, una entrevista a una persona mentora perquè expliqués la seva experiència, un article d’opinió d’un tècnic sobre els aprenentatges d’acompanyar persones mentores, una galeria de fotografies de parelles de mentoria, un vídeo de joves extutelats donant les gràcies.
- Idear una acció estrella: Vam fer arribar a 100 personalitats socials i polítiques, una carta simulada del Ministerio del Interior anunciant-los que, com que feien 18 anys, deixaven de rebre cap suport i calia que fessin una tasca administrativa. Un carta que s’acompanyava dels materials de campanya.
- Activar una xarxa de distribució directa amb el perfil objectiu a qui volem interpel·lar. La clau d'”Un gest, un món” va ser crear comunitat amb les persones que ja havien fet mentoria i fer-les còmplices de l’assoliment del repte entre el seu entorn. Així es va articular la comunitat a través d’un grup de WhatsApp . Van rebre informació en primícia, se les va fer sentir part de l’objectiu, se les va tractar amb agraïment, i se’ls van facilitar recursos de manera ordenada i progressiva perquè poguessin implicar la seva comunitat.
Procés
Per idear la campanya «Un gest, un món» vam fer tres sessions de treball
- Sessió de reflexió amb persones mentores de l’entitat per compartir les emocions entorn a la mentoria i convertir-les en relat de campanya, i per detectar els seus espais de relació i convertir-los en aliats de difusió de la campanya.
- Sessió de treball amb l’equip tècnic per a detallar i simplificar els passos pràctics del procés de mentoria i els aprenentatges fruit d’acompanyar jovent.
- Sessió de cocreació amb l’equip de La Sembra per idear el lema, les idees clau i les propostes gràfiques de la campanya.
Aprenentatges
La campanya «Un gest, un món» ha estat especialment significativa en la capacitat de generar una comunitat molt implicada. Valorem que això es deu a:
- La trajectòria de l’entitat promotora: una entitat que cuida la seva gent i és reconeguda per la bona tasca que fa.
- La creació de pocs materials i molt enfocats a resoldre necessitats concretes.
- La dinamització de la comunitat des de la complicitat i a través d’un canal de confiança, el grup de WhatsApp.
“Ens feia molt respecte impulsar una campanya, però alhora érem conscients que havíem de fer alguna cosa diferent per tenir impacte. El treball participatiu entre l’equip de La Sembra, professionals i participants dels nostres programes va ser molt enriquidor, i els resultats, per sobre de les expectatives”.
Rita Grané i Moro
Direcció Punt de Referència