Desgranem l’estratègia de comunicació d’ECAS
El 2023 vam acompanyar ECAS en el procés de creació de l’estratègia de comunicació de l’entitat. ECAS és la Federació de les entitats d’acció social de Catalunya, una organització aglutinadora de més de 120 organitzacions de múltiples sectors socials.
Objectiu
Com a prèvia a la commemoració dels 20 anys d’ECAS es va treballar amb l’entitat una estratègia de comunicació que els permetés incrementar la incidència com a agent de canvi social real, fer valdre la importància de l’acció de les entitats socials catalanes en l’atenció a la vulnerabilitat, enfortir la comunitat entre elles i tenir més presència pública per sensibilitzar la ciutadania sobre el context d’exclusió social.
Punt de partida
- En tractar-se d’una organització que aglutina entitats i sectors diferents, vam posar èmfasi en la necessitat de crear un grup de treball participatiu per persones amb trajectòria i rol diferent en la federació i en les entitats per garantir que el procés i el resultat donava resposta a necessitats i neguits segons la realitat de cada punt de vista.
- Calia tenir present la mida de l’estructura de l’entitat per fer una proposta realista i realment sostenible en el temps.
Procés
- Com sempre fem a La Sembra, per crear l’estratègia de comunicació vam partir dels objectius estratègics de l’organització, ja que entenem que la comunicació ha de ser una aliada per assolir-los.
- A partir d’aquí, en tres trobades amb l’equip multidisciplinari que ECAS va dedicar al projecte, vam treballar el relat de l’organització, els objectius de comunicació, els públics objectiu, els canals i les accions de comunicació a desenvolupar.
- Les sessions van ser intenses però molt profitoses, ja que van provocar debats interns que van sacsejar i van ajudar a generar una mirada comuna entorn l’entitat.
- La creació d’una estratègia de comunicació és un procés que sovint pot espantar, perquè genera un pla d’accions que pot semblar que dona molta feina. És important tenir present que és un procés que ha d’optimitzar la dedicació a comunicació, fer-la més eficient. Alhora, caldrà jerarquitzar i programar les accions perquè realment sigui una estratègia amable i aplicable.
A destacar
- Es va treballar en l’oportunitat que suposa ser una organització que n’aglutina moltes, tant per facilitar espais de participació com per aprofitar la possibilitat de multiplicar els missatges que tenen totes les entitats si van a una.
- Alhora, calia tenir en compte els recursos reals disponibles per dedicar a comunicació, el que feia prioritari sistematitzar la comunicació habitual de l’organització i convertir l’activitat que ja es desenvolupa, en oportunitats de comunicació amb més impacte.
“Treballar amb La Sembra ens va possibilitar una entrada d’aire fresc i molts coneixements. Les sessions col·lectives entre l’equip de La Sembra i l’equip tècnic d’ECAS -no només de comunicació- van ser molt enriquidores perquè no només ens van aportar elements útils per a l’estratègia de comunicació, sinó que ens van permetre conèixer-nos millor com a organització i valorar aspectes que funcionaven i aspectes que podíem millorar.”
Estefania Bedmar
Responsable de comunicació