
Comunicació amb valor
A La Sembra ens hem obsessionat per la comunicació amb valor. Volem allunyar-nos de la comunicació com a eina de soroll i convertir-la en una eina de transformació social. “No som aquí per convèncer ningú de res”, diem al lema de la cooperativa. És fàcil dir-ho, però en un context d’abús de missatges, canals i relats creuats, posar-ho en pràctica en totes i cadascuna de les accions de comunicació que fem és un repte: a cada tuit, a cada reunió, a cada campanya, a cada estratègia, a cada acte… Podem optar només per generar continguts o per fer-ho, a més, de manera que generin transformació social.
D’entrada, pensem que l’aposta pel sentit profund és la clau. Els objectius de comunicació s’han d’abordar a conseqüència dels objectius estratègics i els objectius estratègics s’han d’abordar a conseqüència dels objectius de transformació social.
Quantes vegades ens ha passat que decidim una línia de continguts per a xarxes socials, que hi dediquem il·lusions, temps, diners… i un cop publicada ens adonem que l’impacte que genera o l’avanç efectiu que suposa és desproporcionat respecte dels recursos que hi hem invertit? O quantes vegades hem dedicat energia a organitzar un acte (ponents, espais, cartells, convocatòries, publicacions a xarxes…) i finalment érem la gent de sempre? És un clàssic de la comunicació: perdre el focus dels objectius i des d’aquí perdre infinitat de recursos.
Estem convençudes que crear comunitat és el camí, especialment per les organitzacions que no disposen de recursos econòmics per destinar a la publicitat. Quin és l’exèrcit que comunica per tu?
Hem de sortir dels departaments de comunicació que emeten missatge unidireccional per avançar cap al treball amb xarxes de complicitat que sentin propi el relat i se sumin a comunicar-lo.
Apostem per la comunicació que abandona el soroll i accentua la transformació social
Així, els departaments de comunicació hem d’esdevenir facilitadors de continguts perquè la comunitat els multipliqui. Què necessita la teva gent per fer arribar el missatge al seu entorn? En la resposta a aquesta pregunta hi haurà les necessitats reals de comunicació; i a partir d’aquí, cal crear els canals necessaris per cuidar aquesta complicitat. No és només tenir canals oberts, és treballar des de la complicitat amb les persones que en són part.
Una complicitat que serà més forta i sentida com més participats siguin els processos. “La cocreació és la clau de la victòria”, que va dir aquella.
És interessant generar espais de reflexió entre perfils diversos, espais segurs en què totes les opinions sumin, amb temps per la proposta individual i la compartida, en què es generin debats i consensos, amb guies concretes de com s’executaran. Si la comunitat té espais de participació, generem projectes comunitaris, propostes sentides que multipliquen la capacitat d’impacte.
Qui és l'exèrcit que comunica per tu?
I del rodatge, aprenentatge. Sistematitzar, sistematitzar i sistematitzar per consolidar processos i impactes de comunicació, garantir que cada tuit no és com l’obra de la Seu, que cada butlletí no requereix dues assemblees, sinó que, un cop establerta la base, podem dedicar l’energia i la creativitat a accions que aporten més valor. Sistematitzar la base, activar idees noves, testejar-les pel camí, extreure’n mancances, aprenentatge, i seguir.
El ritme pot ser trepidant. La comunicació imposa uns tempos descomunals, però és bo recordar que no operem a cor obert i que podem abandonar la pressió que ens imposem nosaltres mateixes per donar pas a la comunicació amb valor.
“La comunicació té sentit si es fa des de l’actitud subjectiva de voler explicar la veritat i amb la finalitat de comprendre’ns… ni vendre’ns, ni convènce’ns: comprendre’ns” Begoña Roman, filòsofa (Jornal.cat)
La Sembra és una agència de comunicació social
Fem campanyes, formació i assessoria posant la comunitat, la sostenibilitat, el discurs i la creativitat al centre. Les nostres propostes sorgeixen de processos participats, tenen en compte l’entorn on habiten, incorporen la mirada de gènere i els formats adaptats per a persones amb diversitat funcional.