Com fer una campanya de micromecenatge
10 consells per crear una campanya amb potencial de triomfar
El micromecenatge és una tècnica de captació de fons puntuals que permet finançar projectes o iniciatives. Te n’ensenyem les claus perquè puguis crear una campanya sòlida i atractiva.

Defineix un objectiu econòmic clar i assolible
A l’hora de començar la campanya, estableix un objectiu econòmic realista, que reflecteixi les necessitats reals del teu projecte. Alhora, tingues present que també ha de ser atractiu per als donants potencials: un objectiu econòmic massa alt pot desanimar i fer que la gent no hi participi; un objectiu massa baix pot provocar que no es vegi necessària la participació.
Crea un relat que captivi
És important què expliquis molt bé què es vol aconseguir amb el micromecenatge, que tot sigui transparent i clar. Alhora, crea aquest relat amb narratives que connectin emocionalment amb donants potencials. Explica’ls amb exemples humanitzats la importància de l’objectiu que es persegueix i com la seva contribució econòmica és indispensable per fer-lo realitat.
Identifica clarament el teu públic objectiu
Tothom donarà diners per al teu projecte? La resposta és que no. Per tant, és important que coneguis perfectament el teu públic objectiu quan facis una campanya de micromecenatge. D’aquesta manera, pots adaptar els missatges als seus interessos, fer la difusió en els canals adequats on saps que els trobaràs i establir el millor to per generar complicitat amb el projecte i aconseguir els objectius marcats.
Proposa recompenses atractives
I el públic, què hi guanya? Quan defineixis la campanya, ofereix recompenses que siguin interessants per al teu públic objectiu i, per tant, que incentivin les donacions. Les recompenses han de ser una mena d’esquer que facilitin que la gent se sumi a la campanya i hi facin una aportació. Per això és important que les facis ben interessants i tan humanitzades com sigui possible.
Planifica una campanya de comunicació
Estàs buscant arribar a la gent, oi? Doncs això vol dir que estàs comunicant. Per tant, defineix des del principi fins al final una campanya de comunicació del teu projecte de micromecenatge, planifica quan has de fer les diverses difusions, defineix les diferents fases de la campanya, redacta’n el relat i genera contingut de valor que pugui córrer fàcilment pels canals que hagis escollit.
Diversifica els canals de difusió
Tria els canals segons quin sigui el teu públic objectiu, però no t’ho juguis tot a una única carta. El món no s’acaba a Instagram! Combina, per exemple, l’ús de xarxes socials amb enviaments per correu electrònic, missatges de WhatsApp, etc., per arribar a un nombre més gran de persones. I pensa en quins perfils poden fer d’altaveu del teu missatge.
Comunica amb constància
Has de tenir la gent enganxada al teu micromecenatge. Així doncs, és important que mantinguis informades de manera regular les persones que han fet donacions i també les que estan interessades en el projecte. Potser així aconseguiràs que acabin fent una aportació. Ves explicant com avança la campanya, el ritme de les donacions, marca fites, celebra els èxits aconseguits i sigues transparent amb la teva comunicació.
Organitza activitats presencials
Tenir una comunitat forta és vital per fer una campanya de micromecenatge reeixida. Per aconseguir-ho, normalment no n’hi ha prou amb el que es fa en línia. És important reunir les persones presencialment, convocant-les a activitats i esdeveniments que tinguin com a eix vertebrador temes relacionats amb el nostre micromecenatge. Fes que les persones es trobin, comparteixin el projecte, celebrin els èxits aconseguits i sentin seu l’objectiu marcat.
Marca bé l’inici i el final
Planifica i marca internament les fases del micromecenatge de manera molt clara. Organitza la campanya de comunicació per etapes i tingues cura especialment de l’arrencada i el final del micromecenatge , ja que són els dos moments clau quan normalment hi ha més donacions. I en tots dos moments, recorda la fita marcada i celebra el que es vagi aconseguint.
Avalua la campanya i ajusta-la sobre la marxa
Si bé t’hauràs marcat un full de ruta per a la campanya, cal que tinguis la flexibilitat suficient per anar fent canvis, si escau. Al llarg de la campanya cal que vagis monitorant com està funcionant i, si és necessari, fes canvis en les accions previstes per optimitzar els resultats del micromecenatge.
Que no et faci vergonya demanar diners. La causa on els destines és rellevant, així que dona-li el valor que requereix.