Com gravar un vídeo per a les xarxes socials
10 consells per introduir amb èxit l’audiovisual a la comunicació de la teva entitat
En els últims anys, els vídeos han augmentat la presència a les xarxes socials, fins a convertir-se en els protagonistes de totes elles. Això ha canviat la manera de comunicar-nos i de transmetre informació, també en el cas de les organitzacions i institucions. A continuació, t’expliquem com crear-los i utilitzar-los!
El contingut: prioritza el seu valor
Aplica criteris comunicatius per decidir quin format s’adequa millor a la tipologia de continguts que elaboris. Segueixen existint idees i reflexions que requereixen text, altres que s’entendran millor a través d’imatges o infografies i, algunes, es comunicaran de forma més efectiva a través de vídeos.
El format no ha de condicionar el contingut, sinó que és recomanable idear un contingut de valor i traslladar-lo posteriorment a un format que permeti enriquir-lo.
L’objectiu i els públics: per què i per a qui graves
Defineix quin objectiu té el vídeo que vols fer. Què vols aconseguir? Per exemple, sensibilitzar sobre una temàtica específica, augmentar la reputació de la teva entitat, aconseguir subscripcions al butlletí, etc. D’altra banda, és important saber quines són les persones que vols que el mirin. És per a públic jove? És per a professionals especialitzats? En funció del públic a qui et dirigeixis, decidiràs el to amb què faràs el vídeo.
El guió: aterra les idees
Elaborar un guió és fonamental per assegurar la comprensió del vídeo. Depenent de la complexitat amb què es plantegi, el guió ha d’especificar els plans, els gràfics, les imatges i el text que contindrà.
La gran majoria de narracions es construeixen a partir d’una introducció, un nus i un desenllaç, seguint l’estructura clàssica de l’storytelling. Aplica-la al teu vídeo!
L’estil: aposta per la brevetat i concisió
En un vídeo per a les xarxes socials no has d’explicar moltes idees, sinó que has de relatar les que són clau per entendre el teu projecte. Per aconseguir-ho, és important jerarquitzar la informació i, sovint, simplificar-la. Això no significa reduir el valor del que es diu, sinó que cal fer una bona tria de les paraules adequades i assegurar-se que tothom pugui entendre-les.
L’atractiu: atrapa l’atenció del públic
Un dels principals reptes dels vídeos per a les xarxes socials és captar i mantenir l’atenció de les persones que els miren. Per aconseguir-ho, pots utilitzar dades d’impacte, anticipar els continguts de què es parlarà a l’inici dels vídeos, utilitzar recursos lingüístics com l’enumeració (5 consells per fer…; en primer lloc; en segon lloc, etc. ), fer servir icones o altres recursos gràfics i cuidar l’estètica de l’audiovisual. En aquests casos, l’originalitat acostuma a tenir recompensa… Així doncs, fes volar coloms!
Els formats: enamora la càmera
És recomanable que els vídeos per a les xarxes tinguin una durada d’entre 30 i 60 segons. El format més adequat és el vertical, ja que el mòbil és la tecnologia estrella a l’hora de consumir continguts a les xarxes socials.
Has decidit posar-te davant la càmera? Si pots, utilitza un trípode o un estabilitzador per aconseguir un enquadrament estable. Et recomanem gravar-te en pla mitjà – del cap a la cintura – i deixar espai entre el teu cos i el marc, és a dir, el límit de l’enquadrament. Per aconseguir-ho, situa la càmera a l’alçada dels teus ulls.
Per tenir una bona il·luminació, la llum natural és la teva millor aliada, així que aprofita les hores de sol a l’oficina.
El so: 1, 2, 3 provant, se’m sent?
Un bon so és imprescindible per fer un vídeo de qualitat, per la qual cosa, si et graves en un entorn de feina, tanca portes i finestres per evitar el soroll del carrer o de l’oficina. Et recomanem que compris micròfons de solapa, solen ser de baix cost i augmenten exponencialment la qualitat del so. D’altra banda, més enllà d’utilitzar la tecnologia, treballa la teva veu i para atenció al volum, el ritme i l’entonació amb què parles.
Els subtítols: garanteix l’accessibilitat
Els subtítols són un element tan important com el so, ja que garanteixen l’accessibilitat del contingut. El fet de subtitular els audiovisuals facilita la comprensió dels continguts a persones amb problemes auditius, així com permet visualitzar-los en espais on no s’acostuma a utilitzar el so, com el transport públic. I no t’oblidis de revisar l’ortografia!
L’edició: eines i tècniques per editar vídeos
Hi ha empreses dedicades a la producció i edició de vídeos. Algunes d’elles són cooperatives, com Bruna, Looky Produccions o El Monocle. Per això, si comptes amb pressupost per fer els audiovisuals sempre és millor posar-se en mans de professionals. Si vols elaborar vídeos senzills, tens al teu abast eines gratuïtes com CapCut, InShot i moltes altres.
A través d’aquestes eines es poden tallar i escurçar els vídeos, afegir els cairons, introduir els subtítols, agregar música, incorporar portades o gràfiques i diverses possibilitats que poden dotar de qualitat al vídeo.
Logotips: explica qui ets
No t’oblidis mai d’explicar qui ets. Una de les maneres més efectives per fer-ho és afegir el logotip de la teva organització al vídeo. Ho pots fer a partir d’una mosca, és a dir, introduir-lo en un dels marges de l’audiovisual, o afegir-lo al final, en una contraportada. Recorda afegir també els logotips de les organitzacions o administracions que col·laboren o us donen suport.
Ja tens els elements bàsics per agafar el mòbil i fer clic al REC! Així que recorda els objectius que t’has marcat i incorpora la mirada de la comunicació amb valor.